SK » Svedectvá » Kresťanskí duchovní, teológovia a profesori » Rímskokatolícka cirkev  » P. René Laurentin - Reakcia na Vassuliných kritikov »

Reakcia na Vassuliných kritikov

P. René Laurentin

"Vassula je jedným z najviac vyvážených a priezračných vizionárov, ktorých poznám. Bol by som dokonca v pokušení povedať, že je najuspokojivejším spôsobom normálnejšia, vyrovnanejšia ako väčšina ostatných."

Tak píše Rene Laurentin vo svojej knihe "Keď Boh dáva znamenie", odpoveď na námietky proti Vassule. Nižšie sú skopírované dva výňatky z knihy, ktorá sa zaoberé dvoma najčastejšie opakovanými námietkami.

(Podrobnosti o knihe a zdrojoch informácií nájdete tu)

Stav Vassulinho manželstva

"Je rozvedená a znovu vydatá. Zdá sa, že to je najväčší problém. V skutočnosti je jej rodinný stav dnes dokonale v poriadku. Bola vydatá v cirkvi za protestanta (1966) v čase, keď nepraktizovala žiadne náboženstvo. Po občianskom rozvode (1980) sa znova vydala 13. júna 1981. V tom čase si myslela, že ide o protestantský obrad podľa náboženstva jej manžela, ale v skutočnosti to bol občiansky sobáš. Kresťanka iba podľa mena, bez kontaktu so svojou Pravoslávnou Cirkvou, dokonca ani nevedela, že jej opätovné manželstvo by mohlo byť zdrojom problémov. Keď sa predstavila svojej Cirkvi, aby usporiadala svoje manželstvo, prvý kňaz, s ktorým hovorila, zdá sa, dokonca ani nepocítil, že existuje nejaký problém, nakoľko to bolo zmiešané manželstvo. Ona však trvala na tom, aby bola skutočne v súlade s pravoslávnymi právnymi predpismi. Potom sa obrátila na kňaza, ktorý má na starosti problémy s uzavretím manželstva a bol to on, ktorý sa postaral o záležitosť v súlade so "zákonom ekonomie", ktorý sa zaoberá s rozbitými manželstvami v jej Cirkvi.

"Manželstvo sa slávilo 13. októbra 1990 v gréckej Pravoslávnej Cirkvi v Lausanne. Podľa cirkevného práva teda jej situácia nepredstavuje žiadne problémy."

Všimnite si tiež, že Vassula bola vypočutá Kongregáciou pre doktrínu viery práve v tejto záležitosti. Pozri jej odpoveď na otázku číslo dva v článku s názvom Korešpondencia medzi Vassulou a Kongregáciou pre náuku viery v časti Vassuline odpovede CDF, adresované otcovi Prospero Grechovi.

Teologická chyba

"Najzávažnejšie útoky sa týkajú Trojice. Pri ich čítaní som bol ohromený. Vari som zle prečítal Vassulu, pýtal som sa sám seba? Nejasnosti, ktoré existujú vo všetkých prorockých, poetických alebo mystických textoch; dokonca biblických, budú oni ponížené predpokladanými chybami? Stratil som veľa času v snahe nájsť usvedčujúce frázy. Ony sa zdali byť úplne odlišné v ich kontexte, zbavené skreslenia a zmenenej povahy, ktorým ich podrobila vášeň žiadateľov o herézu.

"Najslávnejší teológ z Vassulainých protivníkov si myslel, že v nej našiel starodávnu herézu nazývanú" patripassianizmus" Noeta, Epigona, Cleomena a Praxasa, podľa ktorých je sám Otec vtelený a pretrpel Umučenie; pretože pre nich mal iba jednu osobu, žiadna Trojica.

"V pôvodnom rukopise, ktorého vydanie vymazalo odkazy, aby sťažilo kontrolu nad obvineniami, autor uvádza štyri odkazy na pôvodný anglický text podľa prvého vydania. NB 10:18+ (vo svojom daktylografickom texte, Vassulin protivník vždy cituje prvé anglické vydanie: ofsetová reprodukcia rukopisu - nie druhé, ani typografické); NB 18:10+; NB 54:29+; NB 48:38+.

  1. 7. apríla 1987 nehovorí Otec, čo je navyše pre Vassulu veľmi zriedkavé. Je to Ježiš, ako ho ona a jej čitatelia vždy poznali a ako naznačuje kontext. (NB 10:18)

    Autora uviedlo do zmätku to, že Vassula niekedy nazýva Ježiša "Otcom" podľa titulu, ktorý dostal kráľ Mesiáš od Izaiáša 9,10 (9,6). A ak je On naším bratom ako človek, On je Otcom ako Boh; Autorom samotnej našej existencie. A tak Svojich učeníkov On nazýva "Moje deti" (Ján 13,33). Vassula pokladala tento synovský vzťah súčasne za bratský i manželský. Tieto rôzne aspekty sú veľmi dobre artikulované pre túto vydatú ženu, ktorá si nepletie ľudský plán s mystickým. Našťastie, pretože keby použila jazyk Piesne piesní: "Nech ma nebozkáva bozkami svojich úst" (Vľp 1,2), alebo dokonca od istých mystikov, oslavujúcimi ich manželské manželstvo s Ježišom, bolo by sa jej dostalo hroznej lavíny kritiky. Jednoduchým faktom, že používa sloveso "cítiť", aby označila lásku, ktorú ona dlhuje Kristovi alebo ktorú má Kristus pre nás, ju jej obviniteľ obviňuje zo sentimentalizmu a erotizmu, ktoré boli celkom posunuté vo svojich sexuálnych podtextoch. Vassula je však bez dvojzmyselnosti. Ak ju Ježiš pobozká, je to na čele ako otec. Všetko je také, aké by malo byť, v oblasti názorov ako aj v oblasti teológie. Kresťanstvo nikdy nebolo obdarené vinou, srdcom ani pocitmi.

  2. V druhej usvedčujúcej pasáži:

    8. novembra 1987, hovorí nebeský účastník rozhovoru; "Môj Kríž je na tebe, nes ho s láskou, Môj Kríž je bránou k pravému životu, ochotne Ho objím. Odriekanie a utrpenie vedú na božskú cestu." NB 18:10

    Je to Ježiš, ktorý hovorí, a je to jasné, pretože v prvom hovorí "Ja, (Môj), tvoj Ježiš." Potom, prečo to pripisovať Otcovi, prečo prebodávať Vassulu jedovatým šípom patripassianizmu?

  3. V treťom obviňujúcom úryvku hovorí o Svojom kríži Ježiš a kontext je najviac jasný. Iba Ježiš hovorí V ten konkrétny deň počas niekoľkých strán hovorí iba Ježiš. NB 54:15+

    To, čo umožnilo inkvizítorovi nájsť herézu, ktorú hľadá, je to, že v predchádzajúcich riadkoch, kde Ježiš opakuje Jn 12,23-25, spomína na okamih, keď oznámil bezprostredný príchod svojej "hodiny" (Jn 12,23); a tam, kde ho práve oslávil hlas Otca (12,24-25). Ale to je On, kto z pasáže vyvoláva hlas Otca, a nie Otec, ktorý hovorí na všetkých stranách.

  4. Obviniteľ veril, že v štvrtej pasáži našiel chybné pripísanie Umučenia Otcovi. V skutočnosti v tejto pasáži Vassula postupne počúva Otcov hlas; ktorý sám hovorí: "Moje dieťa"; a potom hlas Syna: "prenikni do Mojich rán, jedz Moje Telo a pi Moju Krv..." NB 48:38

    Úvodzovky, hviezdičky a poznámka k rukopisu v dolnej časti stránky označujú zmenu účastník rozhovoru:

    "A teraz hovorí Syn," hovorí sa v poznámke.

    Teológ, ktorý čítal príliš rýchlo, pripisuje Otcovi to, čo hovorí Syn. Nepochybne on má ospravedlnenie, že pracuje na rukou písanom texte, a znepokojoval sa ohľadom presnosti. Ale potom by musel venovať pozornosť najmenším detailom, aby nekreslil text."

 
Svedectvá
Pohľad Cirkvi
Kresťanskí duchovní, teológovia a profesori
    Svedectvá duchovných a zasvätených osôb
    Pravoslávna cirkev
    Rímskokatolícka cirkev
        Arcibiskup Frane Franič
        Biskup Joao Evangelista Terra
        Biskup Ramon C. Arguelles
        P. Emiliano Tardif
        Otec Michael O´Carroll
        Otec Michael O´Carroll
        P. René Laurentin 1
        P. René Laurentin 2
        Sr. Rooney & Otec Faricy
        Otec Ljudevit Rupcic, OFM
    Anglikáni
    Luteránska cirkev
Iné náboženstvá
Svedectvá laikov z celého sveta
Svedectvá väzňov

 
 
Pohľad Cirkvi
Informácie o pohľade Cirkvi na špiritualitu Pravého Života v Bohu

Kresťanskí duchovní, teológovia a profesori
Osobné svedectvo pravoslávnych, katolíckych a protestantských duchovných, teológov a profesorov, zasvätených osôb

Iné náboženstvá
Svedectvá predstaviteľov iných náboženstiev (nie kresťanstvo)

Svedectvá laikov z celého sveta
Súbor krátkych svedectiev laikov z celého sveta (externý link)

Svedectvá väzňov
Súbor svedectiev o obrátení väzňov z celého sveta (externý link)

 


Úvod Špiritualita Jednota Cirkvi Medzináboženský dialóg Misie Beth Myriam Svedectvá Bibliografia Aktuality Kontakt
© Vassula Rydén 1986 All Rights Reserved